Harvy hydroponisk odling.

Jag har flera gånger suktat över en Harvy odlingslåda för hydroponisk odling.
Nu fick jag byggarklåda så in i vassen, så jag åkte till Blomsterlandet och köpte mig en balkonglåda. De har en som är lite djupare, och 80 cm lång för drygt 50 lappen. Kolla att det inte är några hål i botten, det blir liksom inget bra när man fyller på vatten då. 😉
Dessutom behövs ett lock, det gör man av något vattentåligt, till exempel 20 mm frigolitskiva, kostar några tior på byggvaruhuset. Nätkorgar att lägga odlingsmediet i, en rörstump för nivåindikatorn och lite smältlim. En hålborr på 51  mm el. 50 – 52 mm diameter.

Harvey hembygge

Jag mäter upp och med en vass kniv skär ut locket, liiite större än vad slutresultatet ska bli. Sedan får man försiktigt skära till sidorna så locket passar i blomlådan ca. 10 mm ner. Alltså halva locket ska sticka upp. Nu kan du fasa av hörnen lite grand. Det sista du gör när konstruktionen är klar är att justera till locket så att dess överkant kommer i eller nästan i nivå med lådans överkant. Jag snedskar försiktigt kanterna.

Dags för hålen, här behövs en dosborr, min är på 51 mm diam. och passar utmärkt till detta. (inköpt på Jula) (Jag använder även 76 mm till 3″ krukor). Mät upp hålcentrum till hålcentrum, jag fick det till ca. 9,25 cm för att få ut 8 hål. Börja från ena kanten med halva måttet. Säkra att varje hål kommer mitt i genom att mäta bredden : 2. Borra försiktigt, tryck inte ner borren, den ska arbeta själv, då blir snitten i hålen bäst. Du måste rensa ur det urborrade spillet från hålsågen efter varje hål. KASTA INGET det kan behövas senare. Nivaindikator pa plats

Vill du ha en indikator för vattennivån är det dags nu, jag tog en stump av ett obegagnat avloppsrör (vitt) med längden 13,5 cm på längsta sidan. Diameter 40mm, det går säkert lika bra med 35mm. Nedre delen ska vara lite snedsågad och övre rak. Borra något hål i sidan på överdelen för att luft ska kunna passera när flottören rör sig.
Rörbiten trycks in ca 5 mm i frigoliten i ena hörnet av locket, fäst med varmlim. Flottören gör du av en restbit från hålborrningen. och passar in i röret, som indikator kan du ta ett sugrör, eller en bit av ett buntband.  Limma det i flottören. Gör ett litet hål som passar indikatorn i locket, säkra att den går lätt i hålet. Mät upp var botten på nätkrukorna hamnar och gör en markering inuti lådan, gör även en markering ca. två centimeter under den första. Övre markering plus någon cm är startnivån med nya pluggar (växter), nedre nivån är maxnivå när rötterna växt ut en bit. På så vis kan du fröså direkt i kokosfibrerna och hålla mediet fuktigt. Vill du få en drivbänkseffekt kan du lägga över en transparent plastmugg över växten/pluggen med några hål i nederkant och i botten som nu är överdelen, för att få ventilation. Tänk dock på att muggen dämpar ljuset lite.

Extra stod under locket

Frigolit är mjukt, för att locket inte ska börja säcka mellan sidorna eller sjunka ner för djupt kan du nu dela på resterna från hålborrningen och limma fast dem 18 – 21 mm från överkant med varmlim. Har du remsorna kvar från sidoutskärningen kan dessa användas.

Sådär nu är odlingslådan färdig, fyll nätkorgarna med till exempel kokosfiber eller annat odlingsmedia. Jag har provat att så direkt i nätkorgen som jag fyllde med kokosfiber och det funkade bra, åtminstone till basilika. Som gödning kan jag rekommendera Nelson Gardens gödning för hydroodling.
PS. Jag har upptäckt att kokosfiber gärna rymmer från krukan och återfinns på botten av vattenbehållaren, Jiffy briketter omgivna av små lekakulor kan vara ett förslag. Jag ska pröva med kokosfibrer igen men med toapapper i krukans ytterkanter som ett membran mellan vattnet och fibrerna. Jag tror nog att rötterna lätt penetrerar det blöta pappret.

Vill du läsa mer om denna odlingsmetod finns många sidor på nätet, sök bara på Hydroponisk odling. En bra svensk sida är denna från Hemmaodlat som även är skaparen av den kommersiella Harvy lådan.

Belysning är väldigt viktigt, läs mer om det på Hemmaodlat.

 

OBS jag har inget stöd eller ersättning från de företag som nämns i artikeln, de är inlagda och länkade för att underlätta för dig att komma vidare i ämnet.