Snabbväxande grönsak, Pak Choi.

Visst 7 ton är det snabbt för en växt att bli så stor på en månad. Denna Pak Choi är fantastisk i hydroodling. Jag skördar de största bladen och kokar med blomkål, broccoli och morot till en stuvning att ha till allehanda saker som kyckling eller fisk. Kokt eller stekt fisk spelar ingen roll.


dessutom har jag nu börjat få igång mitt kryddtorn med stapelbara krukor från Plantagen. De som Blomsterlandet säljer är något för stora för mig. Här lever diverse kryddgrönt, men tänkte även odla chili på översta våningen. Jag har fem våningar. En våning består av tre stadiga delar som är sammanvuxna i mitten så den översta skulle även kunna användas till exempel för sallat. Nu ställer jag en lös kruka där och ger plats för en chili i egen kruka.

Vertikala kryddodlingen med växtbelysning även den vertikal, det ska även upp ljus från ovan.

Den uteodlade basilikan växer fortfarande fint under sin lampa av melamine skål från Biltema där även dillen tronar en våning ner i piedestalen. Basilika har jag även i hydro, den är nysatt men man ser dagligen en viss tillväxt. Jag har bubblare i alla mina hydro odlingar. Ytterligare en är på gång, vet inte om det blir chili eller tomat i den. Det är en gammal liten plasttunna avsedd för inlagda oliver till restauranter.

Pesto ÄR gott, det kan ju göras på så många olika sätt, låt den gärna stå i kylen över dygnet så smakerna sätter sig.

Denna variant provade jag. en näve basilikablad och en näve persilja. till detta en vitlöksklyfta och olja, hade bara majsolja hemma och det gick bra, sedan en näve nötter, nu blev det överblivna valnötter. (Skalade)
Hacka ner nötterna och vitlöksklyftan gärna i en bra mixer, tillsätt grönsakerna, mixa mycket väl samt tillsätt olja men inte mer än att det går att mixa utan att allt fastnar på sidorna. För mycket olja ger en blaskig pesto. Ett par korn chilipulver ger lite mer smak (hetta) om man gillar det. Har du lyckan att ha färsk chili, använd då en liiiten bit av den.

Du kan även använda sötmandlar solroskärnor eller melonkärnor, skalade då förståss. Som grönt prova med Pak Choi, grönkål, sallat, gröna ärtor. Varför inte prova att blanda lite av varje. Till min hjälp hade jag en mixer / beredare på 0,83 liter från Kitchen aid.

Jag har inga ekonomiska eller andra avtal med här nämnda och länkade företag. De nämns för ren information.